Ejerleder – Hvad skal der ske for dig og din virksomhed efter sommerferien?

Sommeren er over os. Snart bliver det forhåbentlig også tid til, at du kan nyde noget tiltrængt sommerferie.

En ferie som skal bruges til en pause væk fra den daglige drift og få genopladet batterierne. Det er vigtigt, så du er klar til at starte på en frisk efter sommerferien med ny energi og virketrang.

Men hvad skal der ske for dig og din virksomhed efter sommerferien?

Sommerferien er også din mulighed for at tage en tur i helikopterperspektiv i forhold til din virksomhed, hvor du kan få overblik over, tage styringen og lave en plan for, hvad der skal ske med dig og din virksomhed, når du er tilbage fra en velfortjent sommerferie.

Nedenfor en tjekliste over nogle af de emner, du med fordel kan gå igennem, så du, efter aktive til- og fravalg, sidder tilbage med en klar plan for, hvad dine egne ønsker til fremtiden er, og hvordan disse ønsker skal afspejle sig på den virksomhed, som du til daglig ejer og leder.

Optimering af virksomheden

Er der noget, der ikke fungerer i det daglige i din virksomhed? Hvad irriterer dig og måske endnu værre – dine kunder? Er der ting, virksomheden ikke gør godt nok i forhold til, hvad du ønsker, og hvor du gerne vil have, din virksomhed skal være? Mulighederne er mange: Er salgsindsatsen effektiv og tiltrækker vi de rigtige kunder og i rigtigt antal?
Hvordan ser det ud med markedsføringsindsatsen i forhold til de kunder, vi gerne vil have? Hvad med leveringen af vores produkt – er kunderne tilfredse? Og hvad med kundeservicen – får vi hjulpet kunderne og afhjulpet kundernes ønsker og problemer? Er der flaskehalse, som gør produktionen ineffektiv, og har det evt. effekt på den optimale lagerstyring? Sørg for at kigge hele værdikæden igennem for at finde evt. ”huller i osten”.

Vækst i virksomheden

Hvor skal væksten i virksomheden komme fra? Organisk eller igennem opkøb? Hvordan får vi flere kunder? Skal der nye produkter til? Har vi kapaciteten i virksomheden? Hvis vækst skal komme igennem opkøb, hvor i værdikæden skal vi så købe op? Skal det være en virksomhed, som ligner vores nuværende virksomhed, eller skal et opkøb tilføre nye produkter, kompetencer eller andet til virksomheden?

Ressourcer/kompetencer i virksomheden

Uanset hvad din plan er for din virksomhed i fremtiden, bør du også spørge dig selv, om du har de ressourcerne og kompetencerne tilstede for at udleve planen. Har virksomheden fornøden kapital til at investere i og drive vækst? Har vi kapaciteten og de rigtige kompetencer? Hvad mangler virksomheden (om noget) for at realisere din plan?

Salg af virksomhed

Måske du ønsker at sælge din virksomhed? Grundene hertil kan være mange, måske du vil nå at prøve noget andet i din erhvervskarriere, eller du ønsker at trække dig tilbage eller noget helt tredje? Men også her kan spørgsmålene være mange: Hvad er min virksomhed værd? Hvem kunne tænkes at købe min virksomhed? Hvordan ser en salgsproces ud for min virksomhed? Hvor lang tid tager det at sælge sin virksomhed? Hvornår skal jeg gå i gang, og hvordan bliver min virksomhed mest attraktiv for en mulig køber? Ovenstående er blot et udpluk, og altså en ikke-udtømmende liste, over de overvejelser, du kan og bør gøre dig omkring fremtiden for din virksomhed og din rolle som ejerleder.

Du kan med fordel allierede dig med en professionel virksomhedsrådgiver/-mægler, så du når omkring alle relevante overvejelser og bliver solidt klædt på til at realisere din fremtidige plan.
Det vigtigste er, at du tager styringen, og gennem aktive til- og fravalg designer den ønskede fremtid for dig og din virksomhed.
Med ønsket om en god sommer(ferie)

Tim Fogh Barfod
tfb@bonorumpartners.dk